The musical storytelling performance Vår combines source material from Norse mythology, fornalder saga and the autobiographical or life stories of me as the storyteller, with field recordings of Norwegian landscapes, song, and percussive music, mixed and manipulated into the storytelling live by the composer/musician Kristin Bolstad. The performance is produced by Adverse Camber – their great team of the all-wise director Paula Crutchlow, the goddess producer Naomi Wilds and the “worth an olympic medal” marketing associate Jenny Babenko. And this time my once storyteller teacher and the divine Laura Simms will have a talk after the performance.
Vår evolved between 2017-19, and after several studio performances in 2019, the 2020 pandemic moved the production online. In 2021 the performance was live streamed from a Norwegian Laftehus in Oslo to a global audience. We are going back to wood 19th of February.
The performance space is further expanded through a downloadable audio files, pre-recorded prologue and epilogue made available to audience members in advance and after the live event.
The main story in the performance is about the female warrior Hervor taken from sagaen om Hervarer og Kong Heidrek (Thorarensen, 1847). Hervor is a woman who becomes a warrior and travels to retrieve the magic sword Tyrfing in her father’s grave.
In addition to this main story, autobiographical episodes and Norse mythology is used, and the performance also includes a small lecture.
My experience as a storyteller is that memories take place in dialogue with different forms of texts; to hear, read, or experience stories evoke memories.
The process of the performance began with story I recognized myself in, a story I could write myself into. The choice of the story of Hervor had long lived in me as an afterthought. There was a similarity between my personal memories and the Norse material about the woman Hervor – her father was dead, as was mine, I recognized the isolation the protagonist found herself in.
I would call this an intertextual presence where I discover textual similarities between different memories.
Intertextually because different memories are in dialogue with each other, presence because these memories also collide, and affect each other. At the same time, this carries with it a sensitive material and can lead to a speculative process and expression. There are narratives that are suppressed historically and presently, this requires a delicate methodology.
I am looking forward to performing it 19th of February. You can get tickets here.

Below you can read old posts about the performance:

Vår – thoughts on the digital premiere

On 6 July we finally premiered the UK and digital version of the storytelling performance called Vår. It is sad to think that the performance or the process so far has received its final “form”. A phase of creative exploration is over, and the next phase is to get...

Vår – tanker rundt den digitale premieren

Den 6. juli hadde vi omsider premiere på den britiske og digitale versjonen av fortellerforestillingen Vår. Det er vemodig å tenke på at forestillingen foreløpig har fått sitt endelig punktum. En fase av kreativ utforskning er over, og den neste fasen er å komme mer i...

Vår 6th of July

Finally, the English and digital version of the performance Vår has its premiere tomorrow. It has been a long process there, but before I write a bit about the process, I can write some about the context of this performance. The performance is part of the storytelling...

Prøveforestillingen

Lørdag, pinseaften, hadde vi en prøveforestilling av den digitaliserte versjonen av Vår. Arbeidet med digitaliseringen begynte i april. Denne gangen arbeidet Kristin og jeg først alene et par dager og på torsdag kom resten av teamet inn. Hele teamet består av ni...

Digitalisering – forsøk og feiling

Fredag og lørdag, to fulle, krevende og kreative dager. To dager pakket med lærdom og energitappende hendelser for å få forestillingen Vår opp som en digital opplevelse. Jeg skal forsøke å gi et lite innblikk i hvordan det foregikk, hva slags lærdom kan man trekke ut...

Forfrossen

I går dro jeg opp til Voksenkollen igjen. Det ble en forfrossen opplevelse. Tirsdag var jo en varm dag, mens der oppe snødde og blåste det på onsdag og jeg kom gående i joggesko. Det var en liten vinter der. Det er vel det som er naturlig i april, hver dag kan være et...

Første steg er i havn

Da er første runde med Vår over, neste steg er å omgjøre forestillingen for et engelsk talende publikum i en digital opplevelse. Festivalen har i så måte vært inspirerende. Selv må jeg si at jeg var helt pumpa etter Vår forestilling. Og nå kommer den vanskelig delen...

Det nærmer seg og er man ikke lenger scenedyktig?

Ja, da nærmer det seg fortellerfestival og det er nesten så man ikke kan ta det alvorlig, for det er så lenge siden, eller føles så lenge siden man var i denne situasjonen. Det er dessuten så mye som tar bort fokus fra det som er greia. Dessuten blir det ikke en...

Legge nytt grunnlag

Fredag forrige uke, fikk jeg karret meg opp i Voksenkollen for å øve. Gjennom en magisk tåke, vandret jeg inn i skogen hvor jeg tråkket gjennom dyp snø. Dette har jeg ikke gjort siden barndommen, tror jeg, så kroppen visste nesten ikke hvordan den skulle reagere....

Vår første fysiske samspill

Fredag hadde vi vår første fysiske forberedelse til forestillingen Vår. Jeg skulle øve hos Kristin og fram til henne var det en reise jeg ikke var forberedt på. Dokumentasjon, dokumentasjon er viktig når man arbeider med kunstnerisk utviklingsarbeid og for det trenger...