
opptreden på Grünerløkka, framfor Deichmanske bibliotek.

I forrige innlegg vektla jeg nettverk og jeg har deltatt i flere. Det begynte med fortellerkontoret munn & mæle, deretter de eventyrlige fabelfanter, så Fortellerscenen, samt at jeg var med i små grupper kalt Afrodissende og Mytofanter. Alt ble oppløst, eller jeg trakk meg ut av det. Jeg husker en medforteller kom til meg og sa: «Det er jo typisk deg, du begynner noe og så trekker du deg.» Ja, det kan være at det stemte, at jeg har liten utholdenhet i det som er fastlagt. Men jeg tror også at det er naturlig at noe oppløses, fordi når man er ny i et fagfelt, tar det tid å finne det som blir et slags manifest i stil og valg og fokus. I en gruppe utvikler det seg ulike ambisjoner som fører til at for eksempel arbeidsfordelingen blir ulik. Jeg er nok en som trives best i kortere samarbeidsprosjekter hvor man blir utfordret til å videreutvikle sin kompetanse.

Royal National Theatre i London.

Fortellerrazzia på Hvaler.
Samtidig tror jeg at det er viktig med grupper, å arbeide i en gruppe, iallfall når man skal komme i gang. Det er viktig for å øve og finne ut av hvordan man skal håndtere et vanskelig arbeidsmarked for oppdrag ikke kommer rennende inn døra. Et viktig poeng er å håndtere variasjon. Muntlig fortellerkunst er på et vis et snevert fagfelt, men innenfor dette er det stor variasjon i prosjekter og type arbeid man påtar seg. Det handler om å kunne fortelle i et klasserom og ute under et tre. Man treffer på mange ulike mennesker, fra ansatte i en bedrift til barn i barnehagen. Så man utvikler en metodisk pluralisme for å håndtere mangfoldet. Dette er det ofte viktig å kunne sette ord på i samtale med fagfeller eller kollegaer, spesielt de utfordringene man treffer på og de kontekstene man ikke håndterte. I dette er det nødvendig med en gruppe eller et nettverk som man kan føre en dialog med.