Slangen løftet hodet, men han så det ikke. Han løp lykkelig videre.



Gudinnen Nui besøkte en dag jorden. Hun syntes jorden var for stille, så dermed skapte hun dyrene: hanen, hunden, grisen, væren, oksen og hesten. På den syvende dagen var hun helt utmattet av å være så kreativ. Hun satte seg ved et tjern og så på sitt eget speilbilde. Hun bestemte seg for å gjøre noe med sitt eget utseende. Hun skapte et vakkert ansikt, men kroppen ble ikke helt slik hun hadde forestilt seg. Det var en slanges kropp. Hun byttet den ut med et menneskes kropp og dermed var det første mennesket skapt (McNamee, 2000).
I norrøn mytologi har vi både Midgardsormen som holder verden sammen ved å sirkle seg rundt den og bite seg selv i halen, og Nidhogg som gnager på livstreet Yggdrasils røtter for å drepe det – ormen som lever av det som er dødt.
McNamee hevder at vår frykt/fascinasjon for slanger og ormer skyldes at vi er primater, det er en genetisk betinget reaksjon vi har mot slanger, eldgamle minner gjør oss på vakt (McNamee, 2000).

Volven hvisket eller var det visste?
(bygget over Voluspå)
Den gamle kvinnen, verge for minner,
kollega av fortiden, tante til
forsvinninger, sorgens
kartleser,
hviler
blant
tørt løv i haugen.
—-
Det bor daler i hennes ansikt når hun smiler med øyne ut av sikt.
—-
Guden, han med mange tapte anrop, med blikk
for det likegyldige, kjent for å stjele
åndsverk, med ukjent adresse
og ømfintlig mage,
teller inne i seg
løvet i haugen.
—-
Det er støv i hans korrupte munnviker, dekadansen dingler i øyenvipper.
—-
Guden har
røsket opp
ristet liv i
rafset til seg
den gamle kvinnen
ut av
haugen med tørt løv.
—-
En slange, bærer av primaters paralysering, konnotasjoners
sekundant, en glidende overløper og midtpunktet
i religioners dans,
har luktet ordskjelv,
glir nå med åpent, nysgjerrig gap og pekende tunge inn i
haugen med tørt løv.
—-
Guden er der for å beføle den gamle kvinnens ord om før og det som blir før.
—-
Guden spør.
Den gamle kvinnen svarer.
Hun sier:
Hør på meg
-jeg hører
Hør på meg
Det er det den gamle kvinnen sier, der hun sitter og klander erfaringer.
-Jeg hører på deg
—-
Det er ikke jeg som svarer
Det er du
—-
Den gamle kvinnen drikker av skyggene.
Guden sparker bort i sin.
—-
Jeg husker delegasjon av sværinger
født før jeg husker
Jeg husker tre ganger tre verdener, hjem, kvinner
Ginnungagap – et tannløst glis
—-
Guden lener seg mot et tre av ukjent kategori.
Den gamle kvinnen slipper blikket til guden og tar tak i kanten på stakken.
Fikler med kanten.
—-
Intermezzo
han sover i det hvite staffeli
en skjelvende hånd stryker eget hode
det er en kodet bevegelse
betyr smerte
slangen er festet til en katedral
skyter vievann
inn i hans arm
drar i snora
døra går opp
dosen økes
—-
Lavtrykk ligger over gudens panne.
Den gamle kvinnen bidrar med et hark.
—-
-Har hørt det før, vil guden gjerne si.
Ordene henger fast i strimler.
Den gamle kvinnen vrir kroppen,
trekker i noen vokaler.
—-
Guden forstår dette kan ta sin tid.
Den gamle kvinnen har tillit til enhver siste stund.
—-
Det kan få ta sin tid.
Guden vil vite. Hodet er løftet og knærne små bøyd. Han kan stå lenge, han.
Hør på meg,
Guden kvekker til da den gamle trykker på.
—-
Du vet det er en begynnelse og en tjukkere slutt.
Det tar på, det gjør det. Det har sin slutt, en endeløs slutt.
—-
Imens venter jeg på dragen i hvitt flanellslaken. Jeg ser opp i taket som har møtt så mange blikk.
Dragen skjender livet i to.
Den gamle kvinnen synker
samlet i ren strategi.
Hun vet, han vet,
jeg vet!
Den standhaftige enden når alle.
Bare slangen kan skape sykluser, den biter seg i halen.

I en fortelling jeg for tiden arbeider med, er det en slange som kryper inn i en kvinnes livmor, jeg er fascinert av dette motivet.
I europeisk tradisjon er det et annet motiv som kan finnes i flere fortellinger, den hvite kvinnen eller kvinneslangen. Ofte handler fortellingene om en kvinne som av ulike grunner er omskapt til en slange og denne forbannelsen kan først oppheves om hun blir kysset, gjerne tre ganger, av den rette mannen (selvfølgelig) som har klart å overkomme sin avsky for henne (Smith, 2002). Motivet med en ung kvinne som slange, bærer med seg konnotasjoner til kristendommen, kvinnen har vært syndig. Den kvinnelige hovedkarakteren er ung og dermed skapes det en kontrast mellom den unge, uskyldsrene og den demoniske slangen (Smith, 2002).
Denne kontrasten forteller kanskje om det å bli voksen, at man må gjennom perioder hvor man føler seg og oppfører seg som det jeg kan kalle beist. Jeg selv kjenner det igjen fra min egen oppvekst, hvor jeg oppførte meg som et monster, spesielt gikk det ut over materielle ting og familie. Jeg tror vi alle bærer i oss et beist.

Kilder
McNamee, G. (2000). Serpent’s tale: Snakes in Folklore and Literature. Athens&London: The University of Georgia Press.
Smith, K. (2002). Snake-maiden Transformation Narratives in Hagiography and Folklore. Fabula 43 3/4, s. 251.