Jeg foretok noen ubevisste valg og det skjedde en rekke hendelser som gjorde det mulig for meg å leve av muntlig fortellerkunst. For det første var jeg heldig med tiden, skolereformen L97 la vekt på ferdigheter og kunnskap som førte til at jeg fikk en rekke undervisningsoppdrag i etterutdanning av lærere. Dette ga meg et økonomisk grunnlag. Men så ble det tatt noen valg jeg mener fortsatt er viktig for å kunne gjøre dette forunderlige yrket til et levebrød.

Fortellerkontoret Munn & Mæle

Promoteringsbilde til en forestilling med grioten Solo Cissokho
Nettverk
Vi var noen fortellere som gikk sammen om å skape fortellerkontoret munn og mæle. Av oss fire, er det en som ikke lenger driver med muntlig fortellerkunst. Helga har vært en turnerende forteller siden den gang, Ingvild har tatt doktorgrad i fortelling for små barn og så er det meg som gjennomfører en blanding av undervisning og opptreden. Fortellerkontoret hadde ikke så lang levetid, sannsynligvis fordi vi hadde ulike motivasjoner. Likevel var det av betydning for etablering, for å ha noen å skape og å øve sammen med.
I tillegg til dette lokale nettverket, forsto jeg intuitivt at jeg trengte et større nettverk. Det var svært få fortellere i Norge og jeg reiste til utlandet. Jeg dro på festivaler og jeg reiste til kurs for å etterutdanne meg.

Etterutdanning hos Ben Haggarty i England.

En reise til Bjørkedalen for å holde kurs.
Prosjekter
Arbeid kommer ikke av seg selv, når verden der ute ikke vet hva du driver med. Så man må skape egne prosjekter. Ikke mange årene etter at jeg etablerte meg som forteller, ble den kulturelle skolesekken skapt, noe som førte til en rekke prosjekter. Men et av de tidlige prosjektene jeg fikk støtte til var Northwind. Her var vi fire fortellere som reiste til London, fikk veiledning av Jan Blake og fortalte norrøne myter i britiske skoler. Å skape prosjekter, handler om å bygge opp et repertoar, legge rutiner og ha framdrift.

På turne i London

Northwind gjengen
Sted
Jeg tror det er viktig å ha et sted å være, som ikke er hjemme. Fortellerkontoret leide drengestua på Vøienvolden gård. Men så kom jeg over fantastiske Biermannsgården som hadde rom for mange muligheter både ute og inne. I dag kan man leie seg inn, både kontor og saler å øve i, for kortere perioder, det var det ikke den gangen. Med et sted, kunne jeg invitere andre fortellere, jeg kunne lage opplegg og prosjekter som var stedsspesifikk.

Biermannsgården

Kurs i Biermannsgården.
Jeg tror fortsatt at disse tre elementene (nettverk, prosjekter, sted) er viktig i dag for å kunne etablere seg som forteller. Personlig, i dag som den gangen, ville jeg har begynt med nettverk. Da antar jeg at det andre kommer av seg selv.
Tak for historien om dit liv med mundtlig fortælling. Vi mødtes første gang, tror jeg, ved Nordisk Fortællerseminar i Vester Vedsted Ved Vadehavet i Danmark i slutningen af 1990erne og sidenhen rundt omkring – Tak for turen og meget inspiration. Godt Nytår – Jens Peter Madsen, Odense, DK
Takk for kommentaren din Jens. Vi møttes en gang da ja, men ikke på Nordisk fortellerseminar, for det har jeg kun deltatt på to ganger.:)