Det er ikke alltid jeg husker en begynnelse. Det er for eksempel mange vennskap jeg ikke vet hvordan begynte, det utviklet seg fra et diffust møte inn i noe varig. Samtidig, flere av de vennskapene som er over, som jeg ikke vet hvordan endte, det var en prosess vekk fra det som var, de vet jeg hvordan begynte.
Den mest velbrukte metaforen vi har på en begynnelse, er det blanke og ubrukte arket, det fylles med håp og potensielle muligheter. Gjennom Alf Prøysens vise «Du skal få en dag i mårå» får vi høre at hver dag er et nytt blankt ark. Personlig har jeg satt denne dagen til hver mandag, på mandag skal jeg endre verden da, men ikke før.

Det hendte jeg måtte trå til. Et lam satt fast i sauen og jeg måtte stikke inn min hånd, kanskje snu lammet og hjelpe det ut.
Lammet var gult som en eggeplomme, før sauen fikk slikket det rent, lammet ristet på hodet så ørene vippet, kanskje for å ta inn den nye verden. Så reiste den seg opp, på bein som var for store og ustødige og stabbet bort til sin mor for den første supen av nytt liv.

Brockmeier har delt minnet inn i fire områder: the sosiale og det kulturelle, media og teknologi, det litterære og kunstneriske, det biologiske og nevro-vitenskapelig (Murakami, 2012, s. 4).
Det er umulig å definere minnet som en bestemt ting. Et minne er mye, likevel spesifikt, mangfoldig likevel individuelt. Studier av minner deler seg ofte inn i det binære
Individet mot gruppen, det private mot det offentlige, det personlige mot det kollektive, det enkle mot det mye, det spesifikke mot det generelle (Murakami, 2012, s. 6).

Litteratur
Murakami, K. (2012). Time for Memory: Beyond Spatial Metaphors? Culture & Psychology 18(1), 3-13.