Vi bærer alle på ”godt brukte” fortellinger vi forteller om oss selv og disse fortellingene vi forteller om oss selv blir adaptert til ulike lyttere og gjennom dette konstruerer og rekonstruerer vi vår identitet i bestemte kontekster. En viktig nøkkelfaktor med fortelling og språk er det sosiale aspektet. (Mary Jane Kehily hevder i artikkelen: Self-narration, autobigraphy and indentity contruction”) Men jeg vil hevde at noen fortellinger kan vi ikke rekonstruere; har du fått rollen som hakkekylling i en hønsegård, vil den rollen forbli om du ikke stikker av og finner deg en ny gård.
En viktig del i dette er minnet, og ofte oppleves minnet som noe fiksert i fortiden. Minnet er en aktiv prosess i stadig bearbeidelse og som reagerer på kontekstens impulser. I det vi forteller om vårt minne skaper og presenterer vi en følelse av selvet. Dette selvet blir påvirket av den sosiale situasjonen da det er et behov for å bli gjenkjent innenfor denne sosiale sammenhengen man befinner seg i. Det finnes usagte minner, minner som ikke har blitt fortalt, men som likevel blir delt fordi man opplevde det sammen. Minner som ligger der som fortidig grums og får en undertrykkende funksjon i nåtiden.
Hvaler er ikke lenger mitt hjem, jeg føler meg ikke hjemme der. Jeg er en besøkende som stadig kommer tilbake som om det er noe uoppgjort der. Det er noe godt og betryggende i det også.