Jeg har også noe elementer som jeg mener må være med når jeg forteller for barn.
Det ene er rytmer og regler. Min erfaring er at dette er med på å forsterke den performative relasjonen mellom meg som forteller og barna som lyttere. Jeg lager ikke en direkte delta-kende fortellerforestilling hvor barna er med på å endre plottet i fortellingen, men legger opp til at de kan være aktive gjennom regler og rytmer. Det som er fint med regler og ryt-mer, er at man bruker ikke så mye energi på å tolke fortellingen og situasjonen, men heller få energi gjennom å gjøre noe i fellesskap.
Det andre elementet har en lignende funksjon og det er utelatelse, altså å ikke alltid si alt helt ut, men skape åpninger hvor lytteren for eksempel kan fylle ut en setning. Dette fører til at lytteren er med på å eie fortellingen sammen med fortelleren.
Ingen av disse elementene er store kunstneriske eller kompliserte grep, men jeg me-ner likevel at de er grep som kan ha en effekt på fortellersituasjonen.