Med utgangspunkt i arbeiderlivet ved mølla i Cristiania, skal det skapes og fortelles en episodisk fortellerforestilling som har form som krim. Fortellerforestillingen tar blant annet utgangspunkt i historiske referanser knyttet til Oslo fra 1880 – 90 tallet og er et samarbeid Oslo Museum – Arbeidermuseet.

HENSIKTENE MED PROSJEKTET ER:

– Formidle historikk gjennom en fiktiv ramme
– Utforske den muntlige fortellerkunsten i skjæringspunktet mellom litteratur og stedsspesifikk scenekunst
– Å studere sjangerspesifikke trekk ved krimsjangeren for å se hvordan dette kan brukes inn i den muntlige fortellerkunsten
– Å skape en helhetlig og reflekterende opplevelse for publikum

Den unnværlige boksen

Den unnværlige boksen

Jeg har en favorittboks. Jeg har tidligere nevnt den her på bloggen, tror jeg. Den er uvurderlig, uansett hva jeg holder på med innenfor muntlig fortellerkunst og spesielt om jeg står fast. Du burde skaffe deg en, eller rett og slett ta en gammel boks og fyll den opp....

Mordene

Mordene

I krimprosjektet er det tenkt tre mord. Det kan være noe i overkant. Begrepet seriemorder er et relativt moderne begrep og ikke et begrep som ble brukt på 1800-tallet. Jeg skal ikke si at Christiania på 1800 var et fredfylt sted, men når man leser aviser fra den tiden...

Ungen

Ungen

I krimprosjektet arbeider jeg med en tid jeg ikke selv har erfart. Det er en reell tid, og ikke en tid som du finner i folkeeventyr, hvor tiden på et vis er oppløst i forhold til når handlingen foregår. Da er tiden mer «alltid». Eller mytene som har en referanse i...

Døden følger elva

Døden følger elva

«Åh». Pusten, hvit damp som strømmet ut av henne. Det rant vått fra nesa og hun førte hånden opp for å tøke den, merket at hanskene var borte. Hva skulle hun gjøre med det våte som hadde forflyttet seg fra nesa til hånden? Hun tørket hånden på kåpa. Det var mørkt og...