To runder med Hervor

0
177

Jeg har nå fortalt om Hervor i to runder, og det har gått sånn passe bra. Det er noe alvorlig galt med fortellingen som jeg ikke klarer å lokalisere, det er noe med at jeg ikke makter å hente opp energi og gå tett inn på fortellingen. Kanskje jeg har gjort det for krevende både for meg selv og lytterne. Jeg ønsker jo at lyttere skal bli grepet, det blir man ikke nå.

Jeg må nok gjøre Hervors reise mer utviklende, det er det første steget, tror jeg.

Om jeg går til modellen jeg presenterte her om dagen og måler Hervor i forhold til den, så kan jeg se på den første fasen som jeg på norsk kaller «finne eller motta fortellingen». Jeg mener det er fem måter å motta en fortelling på: lytte, lese, erfare, improvisere, skape. Ofte kan det være en sammenblanding. Utgangspunktet for Hervor at jeg har funnet fortellingen som en tekst, en vanskelig tekst, hvor Hervor ikke er hovedperson. Jeg har med andre ord skapt en del av teksten basert på min kunnskap om fortellinger. Jeg har også lagt erfaringer inn i fortellingen: 1. en mann som prøvde å beføle meg som barn, 2. mitt forhold til sauer. Dette har jeg lagt inn i fortellingen som hendelser i Hervors liv. Kanskje det trengs mer. Akkurat nå vurderer jeg å legge en personlig fortelling om da jeg skulle lære meg å fly midt inn i fortellingen, mens Hervor kriger.

Improvisering gjør jeg underveis for ordene er ikke fast lagt, og jeg har gjort opptak som jeg hører på.

Mellom de to forestillingene i går, gjorde jeg allerede et stort grep. Jeg flyttet den lange åpningen og la den inn i farens munn. Det fortelles om en konge og hvordan et sverd ble forbannet, før jeg begynner på Hervors fortelling. Senere møter Hervor sin døde far, og jeg har flyttet fortellingen til hans munn, slik at han forteller om sverdet. Dette vil jeg beholde. Dette får konsekvenser som jeg må endre, primært på det jeg kan kalle dramaturgiske motivasjoner.

Jeg skal fortelle fortellingen senere i dag og da skal jeg prøve meg fram med den personlige fortellingen midt inn i fortellingen om Hervor.

Comments

comments