Mastereksamen #HiOA

0
97

Det har vært to fine dager med å få overvære den praktiske delen ved den aller første mastereksamen for drama/teater på Høgskolen i Oslo og Akershus. Læringskurven har vært bratt for oss lærere/veiledere og vi er ikke lite nervøse når meget kompetente sensorer kommer med sin tunge kompetanse og skal grille de vi har fulgt gjennom to år, ja kanskje flere år. Årets kandidater har vi faktisk sett gjennom bachelor, noen PPU og da endelig master. I tillegg vil kanskje og muligens vil en av dem få den ene stipendiat stillingen vi omsider har klart å karre til oss.

bilde

Dette har unektelig lagt ekstra press på oss som arbeider fast ved seksjonen, de fleste av oss er estetiske praktikere med spesial kompetanse innenfor ulike emner. Vi hevder om denne praksisen, likevel må vi nå omgi oss med vitenskapsteori og lese oss kraftig opp slik at vi tilsynelatende ligger et hode foran våre studenter. Vår fordel er at vi har en godt dekket empiri som danner det nødvendige grunnlaget for teorien. Jeg ser ikke noe motsetningsforhold mellom praksis og teori, de beriker hverandre. Teorien danner rammer for refleksjon rundt teorien, teorien kan inspirere til ny praksis, praksis kan riste teorien løs. Praksis og teori er et spennende par og spennet mellom disse gir energi til å drive på videre. Når du finner det teoretiske rammeverket føler du deg faktisk ikke så ensom lenger.

bilde[2]

I går fikk vi være med på en mer pedagogisk teatral musikk opplevelse med elever fra grunnskolen tilstede. I dag deltok vi i en mer performance lignende hendelse som satte i gang en rad av refleksjon. Dette er gøy.