Ingen forskjell?

0
201

Er det ikke en forunderlig episode i det makabre eventyret kalt Rødhette. Det som undrer meg er at Rødhette ikke ser noen forskjell på en ulv og en bestemor. Jeg antar at den unge jenta har et relativt godt syn. Men hva sier det om en ulv og en bestemor?

Legender om Dronningen av Saba forteller at hun hadde en vanlig fot og en geite – eller eselfot. Dette var uttrykk for at hun hadde hårete bein som da fikk en symbol funksjon for å skape noe overmenneskelig ved henne.

Kan bestemor være et ledd i det? Var hun i utgangspunktet usedvanlig hårete? I følge norsk helseinformatikk kan kvinner få økt hårvekst i ansiktet etter overgangsalderen. Dette er normalt og skyldes endringer i hormonbalansen. Kvinner kan også ha unormal økt hårvekst kalt hirsutisme.

Men egentlig tror jeg dette er en uvesentlig detalj, og kanskje det er derfor; bestemor er uvesentlig, hun er et element i et plot. En rolle som bestemor i et folkeeventyr har ofte funksjonen, hun er en hjelper eller en motstander, kilden til gode råd, men kan også være den andre delen, den delen som er farlig.

I den «originale» Rødhette fortellingen, spiser Rødhette deler av bestemoren (uten at hun er klar over det), kanskje en symbolsk handling for å overta den eldres visdom. Når Rødhette går til sengs, merker hun at bestemor er endret. Der er den velkjente «hvorfor har du …» dialogen. Det er først da det går opp for protagonisten at bestemor er ingen bestemor, men en ulv. Men hva med ulven som blir tatt for å være bestemor? Vel, i den «originale versjonen» er det ingen ulv Rødhette har som en antagonist, men en varulv. Det kunne jo forklare sammenblandingen, bortsett fra at varulven er en mann. Her er det mange lag av forkledninger, en mann er i ulveham kledd som en eldre kvinne.
Da er det kanskje ikke så rart, kanskje en bestemor har alle disse lagene? Kanskje bestemor er en løk?

Comments

comments