På onsdag var vi med fortellersirkel (igjen) på en videregående skole. Her hadde jeg misforstått tiden. Jeg hadde en formening om at vi skulle begynne kl. 0945, noe som det viste seg å være en feiltolkning, vi skulle begynne 0820. Heldigvis oppdaget jeg det i tide til å komme presis, men alt utstyret lå på HiOA, det for at jeg ikke skal ha så mange jobbrelaterte saker hjemme som jeg ikke vet helt hvor jeg skal plassere Jeg ville ikke rekke å komme meg på kontoret for hente det før jeg skulle dra, om jeg da ikke forlot hjemmet så altfor tidlig, vilket var utenktelig (og jeg bor rett ved HiOA, men skolen vi skulle til ligger laaaangt unna.) I alt skrotet som er hjemme fra før. Noe av materialene kunne erstattes med annet som jeg fant, men ikke alt.

En av øvelsene elevene gjennomfører er å sette sammen noen handlinger til en struktur som de så skaper en fortelling ut av. Handlingene har jeg på forhånd hentet ut fra en fabel, skrevet de inn på et wordprogram med stor skrift, skrevet ut på oransje ark som jeg så har laminert slik at de kan brukes flere ganger. Disse laminerte lappene fikk jeg ikke med meg. Men da jeg ergret meg over at de lappene ikke kunne benyttes dukket ideen til en ny øvelse opp. En øvelse som fungerte mye bedre didaktisk og i sammenheng med resten av programmet. Jeg ba elevene om å gi meg en handling fra hver av de fortellingene de hadde hørt oss fortellere og medelever fortelle, I alt fem handlinger som jeg skrev ned på tykke ark, la på gulvet og som de satte sammen og diktet utfra. På den måten fikk de repetert de hadde hørt og resirkulert det inn i noe nytt. Et meget godt grep, om jeg skal si det selv, som heretter skal brukes i fortellersirkelen.

Comments

comments