Den multi-funksjonelle arbeideren

0
319

På fredag var det sommeravslutning på instituttet for Estetiske fag ved OsloMet hvor jeg arbeider. Dette er en tradisjon hvor det serveres is og jordbær og som oftest kake fordi det er noen som skal takkes av, noen som skal bli pensjonister. Det er en fin tradisjon, selv om det er vemodig at bautaer forsvinner. Denne gangen var det tre stykker, og en av disse var Marina som jeg kan huske så lenge jeg har vært ved OsloMet, både som student, timelærer og fast ansatt.

Marina sa noe interessant, noe om den multi-funksjonelle arbeideren. Hun hadde lagt fram «sin arbeidsplan» på en konferanse i Spania og fått reaksjoner fra internasjonale kontakter som hadde sagt noe sånt som «vi trodde Norge var et så godt land å arbeide i.» Hva det nå enn lå i den kommentaren vet jeg ikke med sikkerhet, men jeg må si at vi systematiserer oss ihjel. Det er slik jeg tolket den multi – funksjonelle arbeideren. Oslomets ide om administrasjon for framtiden legger en bør på oss faglige tilsatte. Alt skal bli så mye enklere, men for hvem? I min bok lager jeg en liste hver dag over arbeidsoppgaver som også viser hvor jeg må logge meg på og av for å utføre oppgavene. Det er snakk om Canvas, SAP, ENN (eller hva det nå heter), så skal jeg ha «Min side», skrive inn resultater på Cristin og legge aktiviteter ut i Outlook. Og timeplanleggingen må jeg for all del ikke glemme, og inn tikker en epost om kurs for hvordan jeg skal bruke «One drive». Ja, for ofte får jeg e-poster om ulike kurs som skal til for at jeg skal henge med i forenklingen av arbeidsdagen. Og glem nå ikke å melde fra til Legato! Og så var det nettundersøkelsene, det må jeg delta på. Det skal jo kartlegge hvor godt jeg har det arbeidsplassen.

Og som om det ikke var nok, over de årene jeg har undervist, har studentgruppen endret seg (naturlig nok), og en stor del ønsker/eller må ha egne tilpasninger når det gjelder arbeidskrav, veiledning og eksamen. Jeg underviser, administrerer og tilrettelegger.

Som ansatt ved et universitet er jeg pålagt å undervise, forske og formidle. Forskning er under lupen nå, så jeg i en twitter korrespondanse, det vil bli mer press på at forskning gir uttelling i form av tellekanter og i twitter-meldingene ser jeg at det er bekymring over at hver enkelt forsker (generelt) produserer for lite poeng. Tenk at vi også må score høyt her.

Jeg er usikker på om jeg liker utviklingen, hvor jeg skal: drive med forskningsbasert undervisning, administrere, tilrettelegge, forske, skrive artikler og formidle. Denne multi-funksjonelle tilværelsen ser sikkert bra ut i systemet, men er et press og et stress som ja, skaper framoverlente (OsloMets slagord) medarbeidere, fordi vi er blitt krumbøyde av ideen om en smidig framtid.

Samtidig er det mye flott ved Oslomet – jeg får praktisere og utvikle et fag jeg brenner for, det er flotte mennesker i alle ledd, det er ivrige studenter med en mangfoldig bakgrunn.
Det går seg nok til.

Comments

comments