Jeg vil i tiden framover fortelle litt om elementene rundt og i fortellerforestillingen 23.27. Fortellerforestillingen har premiere på fortellerfestivalen i Oslo 23. Mars 2017 og du kan lese mer om det her.

I den norrøne mytologien finnes det kun en fortelling om guden Balder og det er fortellingen om hans død. I utgangspunktet kjenner jeg fortellingen rimelig godt. Da jeg selv studerte Fortellerkunst i 1996 fikk jeg utdelt en del av denne fortellingen, nemlig Hermods reise til Hel. Dette er noe som skjer etter at Balder er død og Hermod reiser til skikkelsen Hel for å be om at Balder må få komme tilbake. Deretter omarbeidet jeg fortellingen til engelsk og fortalte den både på Royal National Theater i London sammen med Jan Blake og på festivalen Beyond the border i Wales. Senere arbeidet jeg med fortellingen sammen med sangeren Svein Fuglestad i et program vi kalte ”Treet jamrer skjelvende”.

Hos Snorre Sturlason, og sikkert sterkt påvirket av at han var kristen, blir Balder formidlet som overskjønn i utseende og handlinger, det er da naturlig at han dør fordi han er for god for denne verden.

I myten om Balder, blir han drept av sin egen blinde bror Hod. Hod selv blir lurt av Loke til å drepe Balder.

Men det finnes en annen fortelling, et kjærlighets drama hos Saxo Grammaticus. Saxo var en dansk historiker som døde ca. 1220. Hos Saxo er ikke Balder og Hod brødre, Hod er en ung mann og Balder en halvgud og de frir begge til den samme kvinnen: Nanna. Hod er beskrevet som en som alle kvinner faller for, for han kan både krigskunst og sangkunst med mer. Nanna foretrekker Hod og dermed blir det en krig mellom disse hvor Balder taper sitt liv. Odin ønsker hevn og med en kvinne avler han fram sønnen Bue som skal hevne Balders død. Denne besettelsen hos Odin fører til at han mister sin gudommelige makt, de andre gudene forviser han for lang tid.

Den norrøne myten er ofte tolket som et rituale. Mistelteinen spiller en sentral rolle i myten og mistelteinen er et fruktbarhetssymbol. Myten skal da fortelle om årets gang i og med at Balder gjenoppstår og sitter og spiller med terninger i det grønne gresset, forsterkes denne følelsen.

I vår forestilling finnes det ingen ny vår. Og hvorfor velger vi å framføre denne fortellingen?

Daniel skrev til sin kjæreste januar 2015:

Daniel Peder Dahlsveen: Yea smile emoticon I know what story I will start with smile emoticon
AHH: ohhhh is it exciting?! or scary?
Daniel Peder Dahlsveen: Maybe not exciting. But nice. It’s my favorite of the ones I’ve heard from Norse Mythology I should ask my mother where I can find it
AHH: whatis it called?
Daniel Peder Dahlsveen: I think it’s called The Death of Baldur I’ll find it, read it and tell you it in London

Comments

comments